מאמרים
גיוס עובדים
זכויות עובדים
חיפוש עבודה
חשיבה חיובית
יומנו של מובטל
יזמות
כספים ופיננסים
מבחן גרפולוגי
מנהיגות
מקום עבודה
ניהול עובדים
עבודה בחו"ל
קורות חיים
קריירה
ראיונות עבודה
תורה פרנסה ויהדות
פרסום
   האם עלי להסתפק בפרנסתי
לחץ להגדלה
אני בחור כבן 29, חוזר בתשובה העובד במשרד ממשלתי אך ללא מקצוע או תואר אקדמאי. שאלתי היא האם עלי להסתפק בכך שיש לי כרגע פרנסה ב"ה ולנסות לנצל את שאר הזמן ללימוד תורה או שמא עלי לרכוש תואר או מקצוע וכל זמן שאיני עושה זאת איני משתדל מספיק??

מאת: הרב יצחק חי זאגא
פורסם: 29/03/08 00:25

דף חדש 2

 

שלום כבוד הרב!
אני בחור כבן 29, חוזר בתשובה העובד במשרד ממשלתי אך ללא מקצוע או תואר אקדמאי. שאלתי היא האם עלי להסתפק בכך שיש לי כרגע פרנסה ב"ה ולנסות לנצל את שאר הזמן ללימוד תורה או שמא עלי לרכוש תואר או מקצוע וכל זמן שאיני עושה זאת איני משתדל מספיק??

 

בס"ד

 

איש יקר,

ראשית, אשריך שזכית.

לשאלתך, - שאלת ההשתדלות והביטחון בד', היא שאלה גדולה, שנכתבו עליה ספרים שלימים. אנסה, בכל זאת, להציג בפניך בתמצית את הנקודה העיקרית בענין, ובעיקר את המסקנה המעשית לעניננו.

א. השורש האמוני

הרמב"ם בסוף 'שמונה פרקים' (הקדמה למסכת אבות), מעלה את השאלה כדלקמן, - אם הקב"ה הוא השלמות האינסופית, הרי לא יתכן שלא ידע מראש מה יבחר האדם ומה יעשה. שהרי אם אינו יודע זאת, הוא חסר?! ואם הקב"ה יודע הכל מראש, לכאורה אין בחירה חופשית לאדם? ואם כן מדוע יש שכר ועונש בתורה? והרי יסוד כל התורה, הוא האמונה בבחירה החופשית של האדם לבחור בטוב?
ועונה הרמב"ם – ידיעתו של הקב"ה אינה בתחום תפיסתו של האדם. לו היה אדם שתופס את ידיעת הקב"ה, היה הוא הקב"ה. שהרי אין בקב"ה עצמיות שאליה נלוית ידיעה. הוא אינסופי, ללא גבולות. הוא האחד ברוך הוא. ואם כן, הוא ידיעתו, וידיעתו הוא. הוא עצם הידיעה. ולא יתכן, שידע האדם את ידיעתו של הקב"ה. ועל כן, אין לנו לדון את ידיעתו של הקב"ה על פי כללי הידיעה שלנו.
והקב"ה בתורתו מלמדנו, שאף על פי שהוא יודע הכל מראש, בכל זאת יש בחירה חופשית לאדם. זהו הפרדוקס הגדול, שנלאו חכמי הפילוסופיה מלפתרו, משום שבמישור השכלי האנושי אין לו פתרון. זהו הפלא הגדול של הבריאה – החיבור הפלאי בין האינסוף ברוך הוא לעולם כה סופי ומוגבל, וזאת מבלי שתיפגע שלמותו ואינסופיותו.
הסתבכת? אל תיבהל.
המשמעות המעשית – האדם צריך לדעת שהכל ממנו יתברך, ובבת אחת לפעול כאילו הכל תלוי במעשיו. ואם נתבונן על התנהגותנו הטבעית, נראה שכך פועל כל יהודי, גם מבלי שילמד לימודי אמונה. מחד, עושה כל שביכולתו להגשמת המטרה, ומאידך, יודע ומאמין, ומתפלל, שהקב"ה ברחמיו, אכן, ימלא משאלותיו לטובה. כך פועל הטבע היהודי שלנו. אע"פ ששכלנו לא מבין זאת, טבענו הנשמתי, חי זאת.
עדיין עלינו לברר, איך ידע אדם, מה האיזון הנכון בין ההשתדלות, לאמונה והביטחון בד'? שהרי, בודאי אין כוונתנו שיעביר האדם את כל חייו בריצה אחרי מזונותיו.

ב. שאלת התפקיד

את הקב"ה פוגשים בכל מקום בארץ ישראל. בספר 'חתם סופר' על הגמ' במסכת סוכה, כותב שבחוץ לארץ עדיף לאדם שימנע מלעבוד, כי אין כל קדושה במציאות הגשמית שבחו"ל, ועל כן יש לחפש כל דרך להישאר אך ורק בבית המדרש. אבל בארץ ישראל, לא כך הוא. המציאות המעשית של קדושת ארץ ישראל והמצווה ליישבה, הופכת את כל המלאכות התורמות לישוב הארץ, ואף בעקיפין, למעשי מצווה. ועל כן, אין להתייחס לעבודה בארץ ישראל, כמקום או ענין נטול קדושה. פה בארץ חמדת אבות, ארץ הקודש, גם המציאות המעשית, - קדושה. 'בכל דרכיך דעהו'.

השאלה העיקרית היא, - מה התפקיד שלך בעולם.

מה מתאים לך מבחינה נפשית, ומשתלב בכישרונותיך? לאו דווקא, מהצד הכלכלי של העניין. יתכן שיהיה אדם שמתאים לעבודה סוציאלית, ונאמר לו ללכת לעבוד בתחום זה, אף שכלכלית יש לו אפשרות לעבוד בתחום רווחי בהרבה. שאל את עצמך בראש ובראשונה, - מה מתאים לך. מה תפקידך. מה רצון ד'? שתהיה עובד סוציאלי, אדריכל, רב, מחנך, מורה, חקלאי, מוסכניק? זו שאלה של התאמה. לא שאלה של פרנסה!!!

ג. קבעת עיתים לתורה?

גם לאחר שתברר לעצמך מה תפקידך בעולם, ולמה אתה מתאים. עליך לדעת את הכלל החשוב - כולם צריכים ללמוד תורה. כולם. יש שלבים בחיים, שכולם לומדים כל היום תורה, כדי ליצור בסיס הכרחי לעבודת ד'. אחר כך מגיע שלב הבירור, ואיש איש לפי תפקידו, והתאמתו, ממשיך בעבודת ד' בדרכו. יש מי שהולך להיות רופא, ויש מי שהולך לעבוד בבנין. זו שאלה של תפקיד, של התאמה. אבל כולם ממשיכים ללמוד תורה. יש מי שלומד כל היום, ויש מי שלומד ארבע שעות ביום, או שעתיים ביום, אבל כולם ממשיכים ללמוד תורה.

ד. נשאת ונתת באמונה?

השתדלותנו להגיע למטרה צריכה להיות מתוך אמונה. ישרות, שמחה, והימנעות מהגזמה בעבודה קשה, המונעת את התקשרותנו לקדוש ברוך הוא.
עלינו לדעת שמנקודה מסוימת בהשתדלותנו, אנו מבזבזים זמננו לריק, כי השתדלות נוספת, תהיה מוגזמת, ופוגעת, במישורים אחרים. ומה שקיבלנו בהשתדלותנו עד כה, זה מה שהוקצב לנו משמים. צריך התבוננות באמונה, וסייעתא דשמיא, לזהות את הנקודה הנכונה.
אפשר לומר בבירור, שמי שעובד בלי סוף, ולא קובע עיתים לתורה, ובקושי פוגש את אשתו והילדים, גם אם יש לו בעיות פרנסה!! – הוא לא בנקודת האיזון הנכונה. הוא חושב שהכל תלוי אך ורק במעשיו....

ה. לסיכום

השאלה הראשונה, היא שאלת התפקיד, לא שאלת הפרנסה. הוה אומר, מה תפקידי, מה מתאים לנפשי וגם לכישורי, מה רצון ד' העולה מתוכי, בהתייחס אלי אישית. יחד עם זאת, מוכרחים לקבוע עיתים לתורה, כי היא חיינו ואורך ימינו. ובכל מקרה, גם כשאתה עסוק בעבודה מעשית כלשהי, חשוב מאד שיהיה משאך ומתנך בכל אשר אתה עושה, - באמונה. ובכל דרכיך דעהו.

בהצלחה,

יצחק חי זאגא

 

   תגובות  (0) הוספת תגובה
 
© Copyright 2007. All Rights Reserved. לימודי תעודה מטפלת פיתוח אתרים מפת אתר Designed by scoopsites.net